dinsdag 24 december 2013

Surfing the waves in Cherating!

Zoals ik mijn afgelopen post al had aangekondigd, heb  ik de afgelopen anderhalve week gesurfd in Cherating, een klein dorpje aan de Oostkust van Maleisie. Surfen is een van die dingen die ik altijd in mijn leven al een keer wilde doen, en toen ik getipt werd over deze plek heb ik dan ook niet getwijfeld om hierheen te gaan. Ik kan jullie vertellen, het was het waard! Wauw, wat een vette sport! Niet alleen het surfen zelf, maar alles wat ermee te maken heeft is vet! De laidback sfeer, de mensen, de kleding, de muziek, het strand, het dagelijkse beachvolleyballen na het surfen, de biertjes die daarna komen, de seafood... Zo kan ik nog wel even doorgaan, hihi.

Cherating is een van de kleinste dorpjes die ik ooit heb gezien. Het bestaat uit maarliefst een straat, waaraan een paar kleine winkeltjes en restaurantjes zitten, and that's it. Je zou zeggen dat er dan dus ook niks te beleven valt, maar niets is minder waar. De locals zorgen goed voor hun dorpje en ook voor de toeristen. Wij (ik en Tomas, en later met Larissa en Bird) verbleven bij Maznahs Guesthouse. Mocht iemand ooit nog naar Cherating gaan, dan is dit absoluut een aanrader! Een klein bungalowparkje dat behoorlijk beschadigd was door de overstromingen van twee weken terug, maar alsnog echt een topplek! De eigenaren zijn heel lief en behulpzaam en de hutjes, tenminste, die die er nog stonden, zijn allemaal anders en allemaal even schattig. 

Daar verbleef ik dus, ongeveer tweehonderd meter van het strand. Het enige wat ik in Cherating zelf heb gedaan, is surfen surfen surfen, beachvolleyen en relaxen. Ik voel me ook helemaal uitgerust nu. Heerlijk!

Ik echter niet alleen in Cherating geweest, maar ben ook twee nachten en drie dagen in een super-de-luxe beachresort geweest. Gratis natuurlijk, want zelf zou ik me dat nooooit kunnen veroorloven. Tomas en ik ontmoetten op dag twee in Cherating een hele aardige Franse jongen die helicopterpiloot is en op een soort van betaalde vakantie in het resort verbleef omdat zijn werkvisum nog niet elkaar was. Zijn kamergenoot was een weekje weg en hij nodrigde ons uit om een paar dagen langs te komen. Dit konden we natuurlijk niet afslaan! Tijdens de dagen in het resort hebben we gegolfd (buh ik ben echt de meeste verschrikkelijke golfer ooit!!!) en aan het zwembad gelegen (hier ben ik wel heeeeel erg goed in). 's Avonds hebben we lekker op de bank films gekeken, dat was echt heel chill. Dat maak je namelijk amper mee op reis, filmpje op de bank.

Na ons verblijf in het resort zijn Tomas en Camille samen verder gereisd, en ging ik terug naar Cherating om het surfen nog meer onder de knie te krijgen. Het lukt al best aardig nu! Ik had met de jongens afgesproken dat we elkaar met de kerst op Langkawi (prachtig eilandje aan de Westkust) zouden ontmoeten en daar zijn we nu dan ook.

In mijn laatste week in Cherating kwamen Larissa en Bird ook, dat was super leuk, om weer mensen van thuis te zien. Wel een beetje raar ook om bekenden te zien in Azie haha. Met zijn drieen hebben we vooral veel gesurfd en we gingen vaak bijtijds naar bed omdat surfen echt heel vermoeiend is. 

Over het surfen zelf kan ik helaas niet veel vertellen, dat moet je echt zelf een keer proberen als je wilt weten hoe het is. Ik vond het geweldig en ik ga ook zeker proberen om nog meer surfspots te vinden tijdens mijn reis!

Ik ben trouwens ook wel blij om weer aan de 'normale' westkust te zijn want de oostkust is heel erg islamitisch en hoewel ik hier geen problemen mee heb, was het soms wel lastig omdat je als vrouw wordt geacht je op de achtergrond te houden als je met mannen praat. Heel raar. Bijvoorbeeld als je vraagt naar de bushalte, moet de man dat doen, niet de vrouw. Dit was wel lastig om aan te wennen maar het is natuurlijk een stukje cultuur en ik moest me maar aanpassen. 

Hier op Langkawi is het ook heerlijk trouwens! Ben vanochtend aangekomen na een veel te lange busreis, maar heb de hele dag lekker op het strand gelegen. Het is hier nu kerstavond en ik zit met een biertje naast me dit blog te schrijven. We gaan zo lobster eten met een groepje mensen en daarna naar een Christmas Party in een Reggaebar. Ja, het leven is zo slecht nog niet...!

Oh ja en over vijf dagen zie ik Sylke en Bibi op Koh Pih Pih in Thailand! Daar gaan we Oud en Nieuw vieren! Suuuuper veel zin in!!!

Allemaal een hele goede kerst gewenst en het allerbeste voor in 2014!!!

Leuk dat jullie nog steeds allemaal mijn blog lezen :)!

Surfen!
Cherating Beach
De jongens aan het golfen
Sapjes bij Don't Tell Mama's, Cherating
Feestje bij de beachbar

Giga zwembad bij resort













 

1 opmerking:

  1. Ik zal ook maar eens reageren op je blog, zoals al eerder gezegd je geniet helemaal. Nog een fijne tijd en een goed, gezond en reislustig 2014. Duvel Dick

    BeantwoordenVerwijderen