dinsdag 7 januari 2014

Open Water Diving at Koh Tao

Na oud en nieuw op Phi Phi hebben we onze reis voortgezet naar Koh Tao. Koh Tao is een héérlijk eiland vergeleken met Phi Phi. De toeristen hier zijn veel leuker, i.p.v. vieze dikke Russen en roodverbrandde asociale Engelsen heb je op Koh Tao het leuke soort toeristen, voornamelijk jongere, maar ook oudere mensen, die komen om te genieten van hun vakantie op een leuke en relaxte manier.
Het merendeel van de toeristen hier bestaat uit duikers, of mensen die willen leren duiken. Ik heb mij namelijk laten vertellen dat Koh Tao de allergoedkoopste en ook de beste plek ter wereld is om te leren duiken.

Duiken leek mij helemaal niks in eerste instantie. Veels te eng! Maar omdat Bibi in Cambodja al een cursus had gedaan en er super enthousiast over vertelde wilde Syl het ook wel proberen. Ik twijfelde nog steeds heel erg, maar, niet geschoten is altijd mis, dacht ik. Dus besloot ik het met lichte tegenzin maar te proberen.
En wauw, daar heb ik echt helemaal geen spijt van!

Het duiken is helemaal niet wat ik ervan verwacht had, het is niet eng om tussen de vissen te zwemmen, of om zo diep onder water te zijn. Het is juist leuk! Super vet om onder water te kunnen ademen!

Net zoals ieder ander mens met een beetje fantasie heb ik stiekem altijd al willen kunnen vliegen. Gewoon zelf, niet in een vliegtuig ofzo natuurlijk. Nu denk je misschien, wat heeft dat nou met duiken te maken?! Nou ja, het klinkt heel raar misschien, maar duiken geeft je bewegingsvrijheid een soort van extra dimensie. Je kunt naar voor, achter, links, rechts, maar ook naar boven en naar onder. Wat ik stiekem dus echt heel tof vond, was om vlak boven het koraal te duiken, en dan, als er een soort klif is, recht naar beneden te gaan. En dan weer recht omhoog. Het voelt echt als vliegen!

Ook is het super om midden tussen de vissen te zwemmen. Veel vissen zijn helemaal niet bang voor je. Je kunt ze echt van een paar cm afstand bekijken, en ze hebben allemaal van die prachtige kleuren! Wat ook leuk is, is om bijvoorbeeld onder het koraal te kijken. Dan ga je gewoon op de kop 'hangen' zodat je er mooi onder kunt kijken en er liggen soms pijlstaartroggen en andere mooie dieren!

Oh en wat ik natuurlijk ook even wil vermelden, is dat ik het duik-eindexamen in één keer heb gehaald! Hihi ik ben gelukkig dus toch niet compleet achterlijk! Applausje voor mezelf!

Nou ja verder was de duikcursus allemaal wel goed te doen ook, we moesten een aantal handelingen kunnen verrichten onder water, zoals je duikbril afdoen en dan weer op, water eruit blazen en klaar, of bijvoorbeeld wat je moet doen als je lucht op is (mondstuk uit, naar je buddy gaan en vragen om het reservemondstuk van zijn/haar tank en dan rustig naar boven zwemmen, en ga zo maar door!

Duiken is een gevaarlijke sport maar ik heb zelf gelukkig geen problemen ondervonden onder water! Wat ik de laatste dag wel had (we hadden twee duiken gedaan, naar 18 en 22 meter diepte) was dat ik te veel koolstofmonoxide bubbels in mijn bloed had. Dit heeft iets te maken met de diepte van de duik en hoe je lichaam daar op reageert enzo. Ik voelde me na de duiken de rest van de dag heel raar. Mijn coördinatie was niet helemaal toppie (eten aan je vork prikken bijv was moeilijk) en ik moest nadenken bij alles wat ik zei, want soms zei ik echt hele rare random dingen zonder dat ik me dat besefte. Heel raar eigenlijk, maar stiekem vond ik het wel grappig. Ik wist eerst niet dat het door de bubbels kwam, maar gelukkig vertelde de instructeur dat later!

Diezelfde avond (ja, ja, lekker onverstandig met al die bubbels!) hebben we met ons duikgroepje en de instructeur gevierd dat we onze Open Water gehaald hadden! Topavond!
We blijven nog één of twee dagen op Koh Tao nu en daarna willen we richting Chiang Mai reizen, in het noorden van Thailand. Dit belooft een helse busreis te worden van ik vrees meer dan 24 uur dusss wish us luck!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten